Tuesday 6 January 2015

Nu börjar drömmandet om luktärter



Blötsnön ligger som en gammal disktrasa på gatan och jag hinner inte se himlen mellan solens upp och nedgång. Därför började drömmandet om luktärter började idag! I somras satsade jag stort och sådde ca 60 stycken plantor. Har verkligen nördat in mig på denna skira blomma. Den kräver en del jobb i zon 4 men det är det värt. Mina plantor blommade från början av juni ända tills frosten kom, om än lite tröttare. Nu sitter jag och bläddrar i engelska trädgårdstidningar och googlar de olika sorterna av luktärter på nätet. Förra året sådde jag en vanlig blandning av Royal men i år ska jag prova ett par av de gammaldags sorterna. Kanske även någon lågväxande perenn luktärt, även om de blommorna inte doftar. På bilderna ser man endast en bråkdel av sommarens skörd, det blev egentligen så mycket blommor att jag hade svårt att ta hand om alla. Ett riktigt lyxproblem!


No comments:

Post a Comment